The Democratic Party has referred the Minister of Infrastructure and Energy, Belinda Balluku , to the Special Prosecutor's Office , accusing her of blowing the whistle on the construction of the Llogara Tunnel.
The DP group, through the chairman Gazment Bardhi, has filed a lawsuit against the minister Belinda Balluku under the suspicion that she has committed the criminal offenses of " Violation of the equality of participants in public tenders or auctions " and " Passive corruption of high state officials or local elected officials ".
"This report is related to the inflated costs of the construction of the Llogara Tunnel, where it is suspected that its value was increased by 30 million euros that went to a Turkish company, which did not do any work," the announcement states.
While the 10 violations that, according to the PD, Belinda Balluku has committed are listed. The DP Parliamentary Group has asked the SPAK to launch a full investigation and bring criminal responsibility against the Minister of Infrastructure and Energy.
Specifically, in the report of the DP parliamentary group, the following 10 facts and evidence are highlighted:
1- On 14.12.2020, the Ministry of Infrastructure and Energy has announced the tender with the object "Construction of the Llogara Tunnel". In this procedure, the company "Gjoka Konstruksion" sh.a. presented an offer, worth about 140 million euros. The Ministry of Infrastructure and Energy decided to cancel the tender and "surprisingly" the company "Gjoka Konstruksion" sh.a. disqualified from the competition does not appeal against the decision of disqualification from the procurement procedure.
2- On 24.06.2021, the Ministry of Infrastructure and Energy re-announced the tender with the same object. Five economic operators participated in this competition, from which it turns out that 4 operators were disqualified and only the Union of Economic Operators (BOE) INTEKAR YAPI TURIZM ELEKTRIK and ASL INSAAT TAAHHUT qualified and was declared the winner on 08.10.2021, with an offer of about 170 million euros. The company "Gjoka Konstruksion" sh.a. did not participate in the competition, while the winning offer is 30 million euros more than the offer submitted by the company "Gjoka Konstruksion" sh.a. in the first procedure.
3- On 08.11.2021, the winning operators of the tender for the construction of the Llogara tunnel, founded the simple company "INTEKAR - ASL". The documentation for the registration of the company in the National Business Center was made by the citizen Rovena Dorëzi, who turns out to be employed as a lawyer in the company "Gjoka Konstruksion" sh.a.
4- Nga verifikimi i pagesave nëpërmjet Degës së Thesarit Tiranë, rezulton se Ministria e Infrastrukturës dhe Energjisë ka kryer 36 pagesa, me vlerë totale rreth 170 milionë euro.
5- Punimet e nënkontraktimit janë kryer nga shoqëria “Gjoka Konstruksion” sh.a., logot dhe punonjësit e të cilës shfaqen në të gjitha inspektimet që janë kryer nga shtetasja Belinda Balluku, gjatë kryerjes së punimeve për ndërtimin e tunelit të Llogarasë. Përveç kësaj, nga verifikimi në Qendrën Kombëtare të Biznesit shoqëria “INTEKAR – ASL” nuk rezulton të ketë asnjë licencë aktive, të cilat janë të domosdoshme për kryerjen e punimeve të ndërtimit të tunelit të Llogarasë.
6- Nga analiza e pasqyrave financiare për vitet 2021 – 2023, shoqëria ka deklaruar se ka fituar në total 23.5 milionë euro, ndërkohë që në detajimin e zërave të shpenzimeve rezulton se 97.5% – 99% janë pagesa të kryera për nënkontraktim, pra kompanisë “Gjoka Konstruksion” sh.a.
7- Ekzistojnë të dhëna, përfshirë dëshminë publike të një prej pjesëmarrësve në takim, se kompania fiktive turke u paracaktua si fituese në një takim në Ankara, Turqi, të zhvilluar në datën 3 Qershor 2021, pra 21 ditë para rishpalljes së tenderit.
8- Nga analiza e fakteve dhe të dhënave të mësipërme, del se punimet për ndërtimin e tunelit të Llogarasë u kryen efektivisht nga shoqëria “Gjoka Konstruksion” sh.a., e cila kishte marrë pjesë në procedurën e parë të anulluar të prokurimit dhe kishte ofruar për ndërtimin e tunelit vlerën prej rreth 140 milionë euro. Në fakt, rezulton që shpenzimi për ndërtim u krye po me këtë vlerë, sepse shoqëria “Gjoka Konstruksion” sh.a. që bërë punimet me nënkontraktim u pagua po me këtë shumë, por në këtë rast jo drejtpërdrejtë nga Buxheti i Shtetit por përmes një ndërmjetësi që ishte kompania turke “INTEKAR – ASL”, i cila përfitojë 30 milion euro pa bërë asnjë punë.
9- Diferencë prej 30 milionë euro është “tarifë suksesi” e shoqërisë “INTEKAR – ASL”, pa kryer asnjë punë, pasi të gjitha punimet janë realizuar nga shoqëria shqiptare “Gjoka Konstruksion” sh.p.k..
10- Nga kjo skemë, mbi të cilën rëndojnë dyshime serioze për korrupsion apo abuzim me detyrën, Buxhetit të Shtetit provohet se i është shkaktuar një dëm prej të paktën 30 milionë euro, për shkak se nuk pasqyrohet ndonjë shpenzim për këtë vlerë.
PD bën të ditur se dokumentacioni i plotë, sëbashku me shkeljet përkatëse, që kanë sjell abuzimin me të paktën 30 milionë euro ndaj Buxhetit të Shtetit, dhe që dyshohet se është vlera e “tarifës së korrupsionit”, i janë vënë në dispozicion Prokurorisë së Posaçme.
In addition, the DP Parliamentary Group has asked SPAK to immediately launch a full and comprehensive investigation on this matter and to bring criminal responsibility against the Deputy Prime Minister and the Minister of Infrastructure and Energy Belinda Balluku, as well as any other person who will be found during the investigation. that has criminal responsibility for this abuse.