
Këtë verë, çdo ditë duket se sjell një tjetër titull të turistëve në mbarë botën që sillen keq. Duke filluar në Francë, Itali por dhe në Bali, turistët kanë treguar anën e tyre më të keqe, duke u sjellë aspak mirë, duke dhënë ndjesinë se e gjithë bota ka harruar se veprohet në shtëpinë e njerëzve të tjerë. Por, ndërsa kjo mund të duket si vera e turistëve të këqij, mund të përfaqësojë një të vërtetë mjaft të pakëndshme: për sa kohë që njerëzit kanë udhëtuar, ne jemi sjellë keq.
Nga Pompei deri te piramidat egjiptiane, disa nga mrekullitë më të famshme të bëra nga njeriu në botë janë të skalitura me mbishkrime mijëravjeçare të gdhendura në muret e tyre nga vizitorët e lashtë. Nuk është sekret se shumë nga turistët janë sjellë keq prej shekujsh.
Dhe sipas Lauren A Siegel, një pedagoge e turizmit në Universitetin e Greenwich në Londër, në shekujt 18 dhe 19, ishte e zakonshme që fisnikët britanikë që bënin turneun e madh të Europës dhe të nënçmonin e të shpërfillnin njerëzit dhe vendet që ishin duke vizituar.
Ajo që është e ndryshme për këtë verë është se ne po dëgjojmë gjithnjë e më shumë për turistët e këqij dhe në fund të fundit, kjo mund të jetë një gjë e mirë. Me çdo lajm të ri për një turist që është sjellë keq, zemërimi kolektiv është rritur dhe duket se ka ardhur momenti që u kërkohet llogari turistëve që po sillen keq, diçka që është bërë prej shekujsh.
Në një epokë të rritjes së ndërgjegjësimit për mënyrën se si i trajtojmë të tjerët nga kultura të ndryshme, ky përqendrim i shtuar te turistët mund të duket si një përparim i natyrshëm nga lëvizjet e tjera sociale të kohëve të fundit. Ekspertët gjithashtu sugjerojnë se një kombinim faktorësh po nxit sjelljen e keqe jashtë vendit dhe vëmendjen e re që po i kushtojmë.
Sipas Siegel, ndryshe nga vitet e kaluara, shumë turistë sot po konkurrojnë për pëlqimet dhe shikimet e mediave sociale.
"Njerëzit po bëjnë veprime ekstreme për të marrë sa më shumë shikime dhe pëlqime në rrjetet sociale”, vuri në dukje ajo. Ironikisht, llogaritë e mediave sociale si ‘Passenger Shaming’ po përdoren gjithashtu për të reklamuar sjellje mosrespektuese.
David Beirman, a lecturer at the University of Technology Sydney, noted that nearly 1.5 billion people traveled internationally in 2019. With travel now rising to its highest levels since before the pandemic, he said it was inevitable that some tourists will think "it's cool to pose naked in front of a temple in Bali, get drunk in an Islamic shrine or dance in front of a Nazi concentration camp".
Gail Saltz, who has a podcast that talks about tourism, says that she also sees other factors such as "revenge travel" after some time of isolation.
"People have this feeling that it's right for me to do things now that I couldn't do during isolation. They come with an opinion that foreign countries are a big 'party' where they can do whatever they want".
In particular, Saltz is not surprised by the number of people caught carving their names into ancient monuments. "They think this is a chance to immortalize themselves."
However, this summer's embarrassing headlines may offer an opportunity for change. With each new violation, we are reminded that international travel is a privilege.
Nowhere has this inherent truth been more evident in recent times than in Hawaii. As the deadliest wildfires in modern US history tore through parts of Maui (one of the US's most popular tourist destinations), thousands of tourists have continued to visit, with one local telling the BBC that tourists were swimming in " the same waters in which our people died three days ago".
The beautiful thing about traveling is that the wonders of the world become even more wonderful once you visit them yourself, and people generally tend not to destroy something they find beautiful.
The film Oppenheimer makes this clear. In an unforgettable scene, Secretary Henry Stimson removes Kyoto from the list of cities targeted for the atomic bomb. The ancient Japanese capital, with its temples and monasteries, was too precious to be destroyed. He knew this because he had honeymooned there. In the movie, it's a laughable moment, but the message is true. We do not harm what we love.
Some destinations have taken a proactive approach to this idea. Tourism hotspots like Bali and Iceland now officially ask tourists to promise to respect their culture and environment after visiting. Palau requires visitors to sign an 'ecological pledge' upon arrival. Visitors to Australia can no longer climb Uluru (Ayres Rock) because the country recognizes it as a sacred site. Meanwhile, Amsterdam recently launched a "stay away" advertising campaign aimed at drunken Brits.
Siegel welcomes these guidelines and what she sees as a growing recognition of the problem by fellow travelers.
It points to a new "Instagram vs Reality" trend in social media, where people purposefully show the behind-the-scenes crowds and usual chaos at tourist hotspots, often sidelined by influencers' perfectly composed images and videos.
And every time that happens, our global treasures will be a little safer.
Source: BBC