On April 17, 2021, a week before the parliamentary elections of that year, Edi Rama and Belinda Balluku presented to the Albanians the Arab investor, Mohamed Alabbar , and the project for the tourist port of Durrës.
At the time, it was said how the investment of more than 2 billion dollars would transform Albania, create new jobs and bring elite tourism to the country.
The exit of Alabbar followed a few months after Rama won the elections with the approval in the Assembly of a special law for the port of Durrës and the signing of an agreement in November 2022.
According to the law and the signed agreement, the Albanian government grants over 800 thousand square meters of land worth over 400 million dollars in the Port of Durrës to the Arab investor, Mohamed Alabbar , while the latter promises to invest 2 billion dollars for towers and resorts with the promise to transform this port into the largest yacht port in the Mediterranean.
It was said that the investment would start in early 2023.
2023 is closing in and the only traces of the investment are the surrounding barricades in some parts of the port and the announcement by Alabbar's company to start selling apartments and other business units that do not yet exist.
Today, two and a half years from the time when Edi Rama and Belinda Balluku presented Alabbari, the project that was sold to Albanians before the elections as a strategic investment that will fundamentally change their lives, turns out to be an even bigger strategic fraud than that of pyramids in the mid-90s.
Sources of Voxnews.al indicate that the investment has stalled due to an international investigation launched against Alabbar.
The latter is suspected of financing terrorism through the ' Belgrade Waterfront ' project, more specifically the Hamas organization in the Gaza Strip.
The investigation was first signaled in October by Boban Bogdanovic, Secretary General of the Institute for Euro-Atlantic Strategies. The international investigation against Alabbar has not started for the project of the Port of Durrës, but for that of Belgrade, with a cost of more than 3.5 billion dollars.
Great news for the citizens of ????????! An international investigation is underway against related persons, criminals, terrorists and statesmen of several countries including ????????,
— Boban Bogdanovi? (@GenSecRespond) October 11, 2023
which are facilitating the financing of international terrorism through the
"Belgrade Waterfront" project! pic.twitter.com/sV76hXVFAZ
Punimet për këtë projekt kanë nisur që në mars të vitit 2014-të dhe gati një dekadë më vonë, nuk janë përmbyllur as 60 për qind e investimeve të parashikuara në planin fillestar.
Marrëveshja e nënshkruar në atë kohë mes Aleksandër Vuçiç dhe Alabbarit u qortua nga Bashkimi Europian edhe për shkak se shumë prej punonjësve të importuar nga Lindja e Mesme e përdorën Serbinë si trampolinë për të emigruar në vendet perëndimore.
Por, emigrantët duket se kanë qenë ana më pak e errët e investimit të Alabbarit. Ana tjetër janë dyshimet për financim të terrorizmit të cilat po hetohen nga agjencitë ligjzbatuese ndërkombëtare, përfshirë këtu të disa vendeve perëndimore.
Pak pas nisjes së këtij investigimi, ndaj Alabbar regjistroi një procedim edhe India. Për këtë procedim, policia e Neë Delhit kërkoi të marrë në pyetje në korrik të këtij viti investitorin arab për dyshimet e përfshirjes në një skemë mashtrimi financiar me një projekt ndërtimi.
Me të paktën dy hetime ndërkombëtare ndaj tij, Alabbar ka nisur që të shesë kompanitë dhe aksionet që ka në kompani të tjera në emër të kompanisë mëmë Emaar.
Dy prej tyre janë shitur tashmë dhe bëhet fjalë për një kompani me aktivitet në zinxhirin e ushqimit dhe ‘Fast Food’ dhe një tjetër me një rrjet global supermarketesh.
Blerësit janë kryesisht investitorë të tjerë arabë, ose nga Lindja e Mesme, duke përforcuar dyshimet se Mohamed Alabbar po përpiqet që të shmangë sanksionet e mundshme ndërkombëtare për financim të terrorizmit.
Pjesë e këtyre sanksioneve mund të jetë nesër edhe projekti për ndërtimin e portit turistik të Durrësit dhe kjo duket se është arsyeja se përse Alabbar de facto është tërhequr nga ky investim dhe pritet vetëm zyrtarizimi i kësaj tërheqjeje.
Megjithatë, dëmi i shkaktuar ndaj shqiptarëve shkon në dhjetra milionë euro.
Së pari, janë ata që kanë paguar dhe blerë apartamente, apo njësi biznesi në ajër me çmime marramendëse.
Së dyti është humbja prej 60 milionë eurosh, investim i Bashkimit Europian për zgjerimin e kapaciteteve të portit tregtar aktual të Durrësit dhe së treti mbi 400 milionë eurot e parashikuara për ndërtimin e portit të ri tregtar në Porto Romano me para të taksapaguesve shqiptarë.
Tërheqja e Alabbar përbën skandalin më të madhe të qeverisjes 10-vjeçare të Edi Ramës.
Ndoshta kjo është arsyeja se përse në këto kohë, Edi Ramës dhe Belinda Ballukut u intereson një tjetër zhurmë me inceneratorët për të hequr vëmendjen nga megaskandali i mashtrimit më të madh që u kanë bërë shqiptarëve, që prej kohës së skemave piramidale.
©Copyright Vox News
This article is exclusive to Vox News, it is copyrighted according to Law No. 35/2016, "On copyright and related rights". The article can be republished by other media only by citing Vox News and placing the source link at the end, otherwise any violator will be held responsible according to Article 178 of Law No. 35/2016.